Praktijkervaring

extra hulpmiddelen bij het begeleiden

1. Taalvorming: mondigheid als maatschappelijk doel

23 juli 2014

Achter project Het Andere Gedicht schuilt de werkwijze Taalvorming. Taalvorming is ontstaan in de nasleep van WO II, toen het onderwijs drastisch veranderde. Kinderen moesten mondiger worden, voor zichzelf leren opkomen, want wat er in de oorlog gebeurde: dat nooit meer. Kunstzinnige vorming, met als talige en literaire variant Taalvorming, zet de beoefening van kunst in met als doel de mens als geheel te ontwikkelen en niet langer slechts ‘vol te stoppen’ met kennis.

Lees meer

Samen aan de slag met poëzie 2

28 mei 2014

‘Als ik zeg dat we een gedicht gaan schrijven, dan weet ik nu al wat ze gaan zeggen.’ Wij kijken L. vragend aan. ‘Bleh, schrijven’, doet ze voor en ze zakt onderuit in haar stoel. Meteen herinner ik me dat ook weer van toen ik zelf op school zat. Getver, taal. Totdat op die ene dag er een dichteres in de klas kwam. Ze las ons voor en zette ons toen aan het werk. Ze hielp ons op weg, zette stapjes met ons, leidde ons door een proces. Aan het eind van de middag had ik een gedicht  geschreven. Sindsdien weet ik dat ik eigenlijk houd van taal.

Lees meer

Samen aan de slag met poëzie

17 mei 2014

‘Ik kan niet schrijven hoor, dat wil ik wel even zeggen. Maar ik vind het wel heel leuk.’ Zegt B. tijdens de vertelronde. Wij knikken.
Een klein uur later leest hij zijn gedicht voor. Hij heeft een blos op zijn wangen. De groep lacht om zijn laatste zin. Hij kijkt naar zijn blaadje.

Lees meer