Inspiratie

extra hulpmiddelen bij het begeleiden

Samen aan de slag met poëzie 2

28 mei 2014

‘Als ik zeg dat we een gedicht gaan schrijven, dan weet ik nu al wat ze gaan zeggen.’ Wij kijken L. vragend aan. ‘Bleh, schrijven’, doet ze voor en ze zakt onderuit in haar stoel. Meteen herinner ik me dat ook weer van toen ik zelf op school zat. Getver, taal. Totdat op die ene dag er een dichteres in de klas kwam. Ze las ons voor en zette ons toen aan het werk. Ze hielp ons op weg, zette stapjes met ons, leidde ons door een proces. Aan het eind van de middag had ik een gedicht  geschreven. Sindsdien weet ik dat ik eigenlijk houd van taal.

Lees meer

Samen aan de slag met poëzie

17 mei 2014

‘Ik kan niet schrijven hoor, dat wil ik wel even zeggen. Maar ik vind het wel heel leuk.’ Zegt B. tijdens de vertelronde. Wij knikken.
Een klein uur later leest hij zijn gedicht voor. Hij heeft een blos op zijn wangen. De groep lacht om zijn laatste zin. Hij kijkt naar zijn blaadje.

Lees meer

Boeken over de werkwijze Taalvorming

VISSEN ZWEMMEN LEREN
over taalvorming en persoonlijke ontwikkeling bij mensen met een verstandelijke handicap door het schrijven van gedichten – praktisch handboek
Emke Spauwen en Cees van der Pluijm (red.)
Nijmegen, De Stiel / AGO, 2005

Lees meer

Bundels uit Het Andere Gedicht

WAAR IK WEG WAAI
156 gedichten van mensen met een verstandelijke handicap
over onderweg zijn
diverse auteurs, samengesteld, ingeleid en bezorgd door Blindschelders & Raadsman
Amersfoort, Special Arts, 2018 — Koop dit boek bij Special Arts

DAG TAART OP TAFEL
156 gedichten van mensen met een verstandelijke handicap
over plezier
diverse auteurs, samengesteld, ingeleid en bezorgd door Cees van der Pluijm
Nijmegen, De Stiel / Special Arts, 2014 — Koop dit boek bij Special Arts

Lees meer

Gedichten met onderwerpen

Onderstaande gedichten zijn geschreven binnen de projecten Het Gedicht van Stichting AGO in 2014, 1999 en 2000 en Het Andere Gedicht van Stichting Special Arts in 2014 en 2017. De gedichten zijn gepubliceerd in de bundels Dag taart op de tafel, Mijn hersens denken als ik slaap, Ik schilder de honden blauw en Waar ik weg waai (zie de literatuurlijst onder Inspiratie).

Bij iedere tekst vind je een aantal onderwerpen (verstopt onder de titel) waarmee je een vertelkring kunt beginnen of waar vanuit je kunt gaan schrijven.

Lees meer

Lijst met onderwerpen

Zomaar ‘iets leuks vertellen’ is niet voor iedereen makkelijk. Vertellen over een specifiek onderwerp is al gemakkelijker. Vertellen naar aanleiding van het verhaal van iemand anders gaat vaak vanzelf. Het ene verhaal roept het andere op. Een aansprekend onderwerp en een herkenbaar voorbeeld brengen de verhalen vanzelf boven.

Lees meer

Werkvormen om zelf te doen

In de poëzieles, in de dagbesteding, in de wandelgangen

Hieronder vind je laagdrempelige, speelse werkvormen om met scholieren en cliënten bezig te zijn met taal, poëzie, zinnen, woorden, klanken.

Lees meer