pArt: Vrije tijd & dagbesteding

Help, een poëzietalent, wat nu?

Hoe creëer je voor mensen met een handicap een ‘taalvriendelijk klimaat waarin poëtisch talent kan ontwikkelen en groeien’ (om met de woorden van het Poëziepaleis te spreken)?
Hoe maak je hen enthousiast voor dichtkunst en stimuleer je poëtisch talent? Aan deze vragen willen we in de komende nummers van pArt extra aandacht besteden. Als opwarmertje een praktijkverhaal over Hendrik.


Bont palet van tekeningen, verhaaltjes en gedichten

Elke donderdag is het Gedichtendag in atelier ‘n Bont Palet in dagcentrum De Harmonika te Zaltbommel. Dat betekent praten rondom een thema, tekenen en van daaruit tot een verhaaltje, een ‘gedicht’ komen.
In een ontspannen sfeer begint begeleider en inspirator Dorien Jacobs aan de negen deelnemers te vertellen wat de bedoeling van de dag is. Ze zet het onderwerp, Onderweg, op een sheet aan de wand en gaat dan met de cliënten al pratend, vragend en suggesties gevend aan de slag.


“Het effect van het poëzieproject is nog groter dan gedacht”

De veelzijdige cultuurmaker Lex Passchier schrijft niet alleen televisiescenario’s, toneelteksten en thrillers, maar is ook ambassadeur voor Stichting Leergeld Haarlemmermeer en bestuursvoorzitter van Stichting De Aanloop. Vanuit deze laatste stichting zette hij samen met andere vrijwilligers een vertelproject op.


Van verhalen maken tot werkplaats woordkunst

Tijdens de eerste lockdown besluiten de werkplaatsleiders van Rudolf Steiner Zorg in Den Haag de activiteiten zo goed en kwaad als het gaat voort te zetten op de woonlocaties. Dat brengt beperkingen met zich mee, maar ook nieuwe kansen en ideeën. Zo begint Simone Willems met het samen maken van verhalen. Dit leidt uiteindelijk tot een nieuwe werkplaats: woordkunst.


“De resultaten zijn verbluffend”

Ook al had hij eigenlijk niets met poëzie, wat Ron Goud met cliënten deed bleek wel erg veel op dichten te lijken. Hij verdiepte zich in taalvorming en gaf poëzie een vaste plaats in het activiteitenprogramma. Mensen kregen er plezier in en hij zag ze groeien. “Als
begeleider stimuleer je ze om zich uit te drukken door middel van taal.”