Inspiratie

extra hulpmiddelen bij het begeleiden

Terugblik Verdiepingstraining

25 februari 2018

Eenentwintig enthousiastelingen in één ruimte, alle eenentwintig met hun eigen ervaringen met schrijven, cliënten, gedichten, de taal. Allemaal betrokken, allemaal zoekend, allemaal vol verhalen en vol vragen. De condens stond op de ramen.

De eerste opdracht in de verdiepingstraining van Het Andere Gedicht leidde meteen tot veel interactie: wat betekent het om voor iemand te schrijven, hoe voelt het als jouw tekst door een ander wordt opgeschreven en hoe zorg je dat een heel lang verhaal van een cliënt vorm krijgt?

Lees meer

Daeldersplak: “Het doosje ‘Mooie Woorden’ met schrijf- en startmateriaal staat altijd in de kast”

26 november 2017

Door Marijke de Val

Daeldersplak is een kunstwerkplaats in ‘de oude school’ in Drogeham. Betty Vogels en Karel Eringa zijn initiatiefnemers en eigenaren. Zij verzorgen er met medewerkers dagbesteding voor volwassen mensen met een verstandelijke beperking. In het atelier leren mensen onder begeleiding werken met klei en glazuur, schilderen en tekenen, en werken met taal. Betty vertelt over hoe kunstenaars hun gedichten maken.

Lees meer

‘Geen antwoord geven’

15 september 2017

Basistraining Het Gedichtenlaboratorium in gebruik
bij Sherpa in Eemnes, 15 november 2017

‘Wat vind je moeilijk, spannend, waar zie je tegenop, als je je voorstelt dat je met een cliënt of met cliënten gaat schrijven?’ Die vraag stel ik altijd, zo tegen het einde van de basisworkshop Het Gedichtenlaboratorium in gebruik.

Lees meer

Vragen maakt vrij

24 september 2017

Hoe het stellen van vragen leidt tot een gedicht

De landelijke poëziewedstrijd Het Andere Gedicht 2017 is gestart! Het thema is Onderweg.
Ter inspiratie geven wij de komende weken een aantal praktische tips. Deze keer suggesties voor vragen binnen het thema:

Lees meer

Samen aan de slag met poëzie

19 september 2017

“Het is alsof je elkaar opnieuw leert kennen”

Door: Marijke de Val

Op 19 september 2017 gaven Naomi en Inge van Het Gedichtenlaboratorium twee workshops voor cliënten van Novo Kunst Atelier Groningen en Appingedam. De begeleiders vertellen over de betekenis van taalvorming door poëzie voor hun cliënten.

Lees meer

Poëzie: aan de slag met het thema Wit

4 september 2016

Special Arts vroeg ons om een poëzie-onderwerp geïnspireerd op het sprookje Sneeuwwitje.
Wij vinden Wit een leuk thema.

Hier kun je allerlei kanten mee op.
Je kunt er een prachtige vertelkring mee houden en als er eenmaal verteld wordt, dan komen de gedichten vanzelf…

Lees meer

3. Vraag vaak

28 september 2014

Vragen stellen is misschien wel het belangrijkste dat wijzelf ooit leerden op de kunstacademie. Bevraag jezelf, je werk, de omgeving, de ander. Ga nooit zomaar ergens vanuit.

Lees meer

2. Dat kunnen wij niet.

30 augustus 2014

‘Het is een mooi proces. Echt bijzonder. Maar voor ónze cliënten, onze jongen, onze doelgroep….’

Waar wij ook komen, wij ontmoeten mensen die denken dat het maken van gedichten niet mogelijk is voor hun clientèle of leerlingen. Bijna nooit is dat waar.

Lees meer

1. Taalvorming: mondigheid als maatschappelijk doel

23 juli 2014

Achter project Het Andere Gedicht schuilt de werkwijze Taalvorming. Taalvorming is ontstaan in de nasleep van WO II, toen het onderwijs drastisch veranderde. Kinderen moesten mondiger worden, voor zichzelf leren opkomen, want wat er in de oorlog gebeurde: dat nooit meer. Kunstzinnige vorming, met als talige en literaire variant Taalvorming, zet de beoefening van kunst in met als doel de mens als geheel te ontwikkelen en niet langer slechts ‘vol te stoppen’ met kennis.

Lees meer